Fieseler Fi 156 Storch (kurg) oli väike luurelennuk, mis töötati välja Fieseler'i poolt ja toodeti enne sõda ning sõja ajal Saksamaal ning peale sõda litsentsi alusel mitmetes välisriikides. Lennumasina teeb silmapaistvaks võime maanduda ja õhku tõusta pea olematul distantsil, mistõttu on Fi-156, või selle mujal toodetud teisendid tänapäevalgi atraktiivseks numbriks lennundusshow'del.
Tellimus uuele Luftwaffe lennukile esitati Reichsluftfahrtministerium'i poolt juba 1935. aastal. Tulevane lennumasin pidi sobima luuretööks, rindeühenduste pidamiseks ning kiire arstiabi ja evakueerimise võimaldamiseks oludes, kus lennuki kasutamine on raskendatud. Reinhold Mews'i ja Erich Bachen'i pakutud lahendus pälvis heakskiidu eeskätt lennuki erakordselt väikese maandumis- ja õhkutõusmisdistantsi tõttu. Tiivad olid tagasikeeratavad, lubades lennukit vedada treileril, või mõningatel juhtudel isegi otse veoki taga. Pika, 450mm käiguga teliku vedrustus lubas Lennukil maanduda peaaegu igasugusele pinnasele.
Prototüübi esmalend toimus 1936. aasta kevadel ning esimese seeria A-0 lennukid asusid Luftwaffes teenistusse 1937 aasta keskel. Lennuk oli varustatud 240 hj alaspidi keeratud V-8 mootoriga, mis andis tippkiiruseks 175 km/h, kuid samas madalaima lennukiiruse vaid 50 km/h. Selline kiirus lubas lennukit kasutada maismaavägede õhuluuretoetuseks ning lennuk võis maanduda vaid 18 meetrisel distantsil. Väikese vastutuulega vajati õhku tõusmiseks kuni 45 meetrist rada. Säärased näitajad lubasid lennumasinat kasutada pea igal metsalagendikul.
Hilisematele versioonidele paigaldati enesekaitseks MG-15 kuulipilduja. Lisaks paigaldati mõnikord rataste asemele suusad võimaldamaks tegutseda lumisel maastikul. Kümme prototüüpi varustati eksperimendi mõttes kummiroomikutega telikuga ja lisaks sellele valmistati ka kaks 5-istmelist tsiviillennuki prototüüpi.
Fieseler Fi 156 kasutati Teises Maailmasõjas pea kõikidel rinnetel. Silmapaistvamateks saavutusteks võib pidada Mussolini päästmise operatsioon 1943. aastal, kui Mussolini ja Skorzeny evakueerusid Fieseler Storch'il. Peale sõda leidis lennuk kasutust paljude riikide (Bulgaaria, Tšehhoslovakkia, Soome, Rootsi, Prantsusmaa, Itaalia, Norra, Poola, Suurbritannia, NSVL, Hispaania, Laos jne.) õhujõududes. Litsentside alusel toodeti seda lennukit mitmel pool kuni 1949. aastani. Tänapäeval võetakse Fi 156 ohtralt aluseks sellest vähendatud koopialennukite valmistamisel.
Lisainfot mudeli kohta võib leida siit.
Mudel: 1:35 ,034 Tristar, Fieseler Fi156 A-0/C-1
Tellimus uuele Luftwaffe lennukile esitati Reichsluftfahrtministerium'i poolt juba 1935. aastal. Tulevane lennumasin pidi sobima luuretööks, rindeühenduste pidamiseks ning kiire arstiabi ja evakueerimise võimaldamiseks oludes, kus lennuki kasutamine on raskendatud. Reinhold Mews'i ja Erich Bachen'i pakutud lahendus pälvis heakskiidu eeskätt lennuki erakordselt väikese maandumis- ja õhkutõusmisdistantsi tõttu. Tiivad olid tagasikeeratavad, lubades lennukit vedada treileril, või mõningatel juhtudel isegi otse veoki taga. Pika, 450mm käiguga teliku vedrustus lubas Lennukil maanduda peaaegu igasugusele pinnasele.
Prototüübi esmalend toimus 1936. aasta kevadel ning esimese seeria A-0 lennukid asusid Luftwaffes teenistusse 1937 aasta keskel. Lennuk oli varustatud 240 hj alaspidi keeratud V-8 mootoriga, mis andis tippkiiruseks 175 km/h, kuid samas madalaima lennukiiruse vaid 50 km/h. Selline kiirus lubas lennukit kasutada maismaavägede õhuluuretoetuseks ning lennuk võis maanduda vaid 18 meetrisel distantsil. Väikese vastutuulega vajati õhku tõusmiseks kuni 45 meetrist rada. Säärased näitajad lubasid lennumasinat kasutada pea igal metsalagendikul.
Hilisematele versioonidele paigaldati enesekaitseks MG-15 kuulipilduja. Lisaks paigaldati mõnikord rataste asemele suusad võimaldamaks tegutseda lumisel maastikul. Kümme prototüüpi varustati eksperimendi mõttes kummiroomikutega telikuga ja lisaks sellele valmistati ka kaks 5-istmelist tsiviillennuki prototüüpi.
Fieseler Fi 156 kasutati Teises Maailmasõjas pea kõikidel rinnetel. Silmapaistvamateks saavutusteks võib pidada Mussolini päästmise operatsioon 1943. aastal, kui Mussolini ja Skorzeny evakueerusid Fieseler Storch'il. Peale sõda leidis lennuk kasutust paljude riikide (Bulgaaria, Tšehhoslovakkia, Soome, Rootsi, Prantsusmaa, Itaalia, Norra, Poola, Suurbritannia, NSVL, Hispaania, Laos jne.) õhujõududes. Litsentside alusel toodeti seda lennukit mitmel pool kuni 1949. aastani. Tänapäeval võetakse Fi 156 ohtralt aluseks sellest vähendatud koopialennukite valmistamisel.
Lisainfot mudeli kohta võib leida siit.
Mudel: 1:35 ,034 Tristar, Fieseler Fi156 A-0/C-1
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar